راهکارهای لایه دوم بلاکچین اتریوم چیست؟

اتریوم یک ارز دیجیتال با سیستمی بر پایه بلاکچین اتریوم و در فضایی کاملا جداگانه نسبت به سایر بلاکچین‌هاست. این ارز دیجیتال غیرمتمرکز است و توسط گره‌هایی کنترل می‌شود. ابزارها و روش‌های مختلفی جهت تجزیه و تحلیل اتریوم، به‌عنوان دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار وجود دارد که با خواندن بازار می‌توان تحلیل مناسبی برای آن ارائه کرد. برای خرید اتریوم باید به نوسان قیمت‌ها دقت ویژه کرد.

معروف‌ترین و محبوب‌ترین تحلیل‌های اتریوم شامل تحلیلات بنیادی، تکنیکال و احساسات بازار است که بر عوامل اساسی و مؤثر بر ارزش اتریوم تمرکز است و هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند. در ادامه مقاله جهت معرفی بلاکچین اتریوم و روش‌های معامله آن با ما همراه باشید.

معرفی بلاکچین اتریوم و لایه‌های آن

بلاکچین اتریوم، یک سیستم پرداخت و زبان برنامه نویسی مختص به خودش را دارد. از آن جایی که ارز اتریوم کنترل کننده مرکزی ندارد و غیرمتمرکز است، سیستم‌های کامپیوتری متفاوتی در سراسر دنیا، آن را کنترل می‌کنند. این کاربرانی که کنترل اتریوم را به دست می‌گیرند، گره “Node” نام دارند.

اتریوم با بلاکچین منحصربه‌فرد و حرفه‌ای خود با سایر بلاکچین‌های بومی تفاوت‌هایی دارد. کوین مخصوص آن اتر است که در کلیه صرافی‌های رمزنگاری شده معامله و خرید و فروش می‌‍‌شود. به بیان دیگر اتریوم نوعی سیستم عمومی و آزاد بر پایه بلاکچین است که زبان برنامه‌نویسی و سیستم پرداخت مختص به خود را دارد. همچنین به دلیل نداشتن کنترل‌کننده مرکزی و غیرمتمرکز بودن، سیستم‌های کامپیوتری متفاوتی در سراسر دنیا برای کنترل آن وجود دارند. کاربرانی که وظیفه کنترل اتریوم را بر عهده دارند، گره نام دارند که امنیت را در شبکه فراهم می‌سازند. در ادامه به معرفی لایه‌های مختلف شبکه اتریوم خواهیم پرداخت.

لایه صفر

لایه صفر شامل گروهی از اجزای اولیه جهت راه‌اندازی شبکه اتریوم مانند اینترنت، اتصالات و سخت‌افزار است که زمینه انجام عملیات را در لایه یک فراهم‌سازی می‌کند. لازم به ذکر است که در لایه صفر، زیرساخت‌هایی جهت پشتیبانی از اتریوم و بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال وجود دارد.

لایه یک

این لایه در واقع لایه‌ای پایه در بلاکچین اتریوم است که جهت برقرارسازی امنیت، باید شرایط جهت تغییرناپذیری آن مهیا باشد. لایه یک به بهبود عملکرد سطح پایه بلاکچین کمک می‌کند و کلیه چالش‌ها از قبیل حل اختلافات، زمان بلوک و قوانین و پارامترها را مدیریت می‌کند.

لایه سه

لایه سوم نوعی لایه کاربردی است؛ به‌طوری‌که پروژه‌هایی که در لایه سه اجرا می‌شوند، جزئیات فنی کانال ارتباطی را نهان ساخته و مانند یک رابط عمل می‌کند. لازم به ذکر است که کلیه پروژه‌های لایه سوم، مربوط به به برنامه‌های غیرمتمرکز هستند.

راهکارهای لایه دوم بلاکچین اتریوم

به نقل از والکس در مقاله بلاکچین اتریوم، شبکه اتریوم برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) به وجود آمد. شبکه اتریومی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد، شبکه اتریوم ۱ است. این شبکه مقیاس پذیری پایینی دارد. همین موضوع باعث می‌شود که تراکنش‌های کمی در ثانیه انجام شود و هزینه گس مربوط به آن هم بالا رود. با توجه به ویژگی که از شبکه اتریوم گفتیم، قطعا متوجه شدید که این موضوع یک نقطه ضعف برای بلاکچین اتریوم محسوب می‌شود. پس، این شبکه برای بهبود عملکرد خود تصمیم به اجرا سازی شبکه اتریوم ۲ را دارد. در این نسخه، مقیاس پذیری شبکه بالا می‌رود. تا زمانی که ایده شبکه اتریوم ۲ به نتیجه برسد، راهکاری به نام راهکار لایه ۲ برای بهبود عملکرد این شبکه ارائه می‌شود. طبق راهکار لایه ۲، تراکنش‌ها بیرون از لایه ۱ انجام می‌شوند. از این رو، به راهکار لایه ۲، راهکار بیرون از زنجیره نیز گفته می‌شود.

فناوری بلاکچین در دنیای کریپتوکارنسی جزو مهم‌ترین فناوری‌های موجود در بازار است که در قسمت مرکزی این سیستم قرار دارد؛ اما مشکلات غیرقابل انکاری در مقیاس‌پذیری شبکه‌های بلاکچینی وجود دارد که نوعی ایراد مشهود و غیر قابل انکار است. در این حالت راهکارهای لایه دو اتریوم، روشی کاربردی برای مقابله با این مشکل در شبکه اتریوم، جهت بهبود کارکرد آن است. به بیان ساده‌تر، نمونه‌های مختلف راهکار لایه دو اتریوم، راهی مطمئن برای افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم و کاهش هزینه گس تراکنش‌های این شبکه است. در ادامه به معرفی دقیق راهکارهای لایه دوم بلاکچین اتریوم می‌پردازیم.

رول آپ‌ها (Rollups)

یکی از جدیدترین انواع راهکار لایه دو اتریوم، رول آپ‌ها هستند که توانایی جمع‌آوری همزمان چندین تراکنش را دارند. بعد از جمع‌آوری تراکنش، آن‌ها را فشرده و در یک بلاک مجزا قرار می‌دهند و امکان اجرای قراردادهای هوشمند را در شبکه فراهم می‌کند. این ویژگی برای قراردادهای هوشمند اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا باعث حفظ قابلیت سازگاری و ترکیب‌پذیری آن‌ها می‌شود. مهم‌ترین پروژه‌هایی که روی این رول آپ‌ها کار می‌کنند، شامل این موارد می‌شود:

  • Starkware
  • ZkSync
  • Loopring

رول آپ‌ خود به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شود که عبارت‌اند از:

  • ZK rollups
  • Optimistic

پلاسما (Plasma)

یکی از انواع راهکار لایه دو اتریوم که توسط جوزف پون و ویتالیک بوترین ارائه شد، تحت عنوان پلاسما شناخته می‌شود که در این شیوه به کمک درخت مرکل و قراردادهای هوشمند، نسخه‌هایی کوچک‌تر از زنجیره اصلی اتریوم ساخته می‌شود. این نسخه‌ها به‌صورت هم‌زمان با زنجیره اصلی ارتباط دارند و با نام‌های «زنجیره کودک» یا «زنجیره پلاسما» شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که زنجیره اصلی شبکه اتریوم، «زنجیره مادر» نام دارد.

در این روش با ارسال معاملات و تراکنش‌ها از زنجیره مادر به زنجیره‌های کوچک‌تر، بار زیادی از دوش زنجیره اصلی برداشته می‌شود که به دنبال آن، فرایند معاملاتی با سرعت بالاتری و کارمزد کمتر انجام می‌گیرد. به همین دلیل زنجیره پلاسما را به‌عنوان یکی از چندین راهکار لایه دو اتریوم در کنار کاهش دادن هزینه و مقدار داده‌های موجود در زنجیره اصلی اتریوم و همچنین سازگاری با راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری دیگر مثل شاردینگ، می‌دانند. این راهکار بیشتر در پروژه‌های زیر اجرا می‌شود:

  • Leap DAO
  • Gazelle
  • Matic Network
  • شبکه OMG

کانال‌های وضعیت (State Channels)

این راهکار، جزو یکی از اولین نمونه‌های راهکار لایه دو اتریو است که ایده اصلی آن، از کانال‌های پرداختی که سال‌هاست وجود دارند، اتخاذ شده است. این کانال‌ها تراکنش‌های مختلفی را در خارج از زنجیره اصلی انجام می‌دهند؛ اما فقط گزارش دو تراکنش ابتدایی و انتهایی را به زنجیره اصلی اتریوم ارسال می‌کنند. این روند زیرکانه تا زمانی که معامله به‌طور کامل قطع شود، ادامه خواهد داشت و در نهایت با کلیه مشکلات احتمالی که سبب شکست می‌شود، مقابله و ریسک‌ها را کنترل می‌کند.

ولیدیوم (Validium)

یکی از کاربردی‌ترین انواع راهکار لایه دو اتریوم، ولیدیوم (Validium) است که شباهت زیادی به ZK rollups دارد و تنها تفاوت بین این دو راهکار، این است که تمام داده‌ها در ZK rollups روی زنجیره اصلی در دسترس هستند، درصورتی‌که راهکار ولیدیوم آن‌ها را خارج از زنجیره نگهداری می‌کند. این موضوع سبب افزایش قابل‌توجه توان عملیات ولیدیوم می‌شود.

جمع‌بندی

راهکار لایه دو اتریوم یکی از موضوعات مهم است که به تازگی در دنیای کریپتوکارنسی مطرح شده است و طرفداران زیادی دارد؛ زیرا این کلمه برای بهبود و از بین بردن یک ایراد استفاده می‌شود. این ایراد که سبب ارائه راهکارهای مختلف شده است، مقیاس‌پذیری پایین بلاکچین اتریوم است. مقیاس‌پذیری یک شبکه، معنای توانایی آن شبکه برای پردازش تعداد زیادی تراکنش در یک زمان خاص است. راهکار لایه دو اتریوم یک مسیر روشن برای بهبود قدرت مقیاس‌پذیری در مقابل شبکه پرطرفدار اتریوم است.

مطالب ذکرشده در این مقاله هرگز تبلیغی جهت خرید کوین مربوطه و سرمایه‌گذاری روی آن نیست، بلکه تنها جهت افزایش آگاهی علاقمندان بیان شده است. جهت جلوگیری از دست رفتن سرمایه، بهتر است که کلیه معاملات و خرید و فروش‌ ارز دیجیتال، توسط افراد آموزش‌دیده و باتجربه انجام شود.