معرفی مهم‌ترین تکنیک‌های هوش تجاری

هوش تجاری (BI) فرایندی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها است که می‌تواند اطلاعات مهمی را در اختیار مدیران، صاحبان مشاغل و ذی‌نفعان کلیدی قرار دهد. در تعریف هوش تجاری به صورت کاربری، با ابزارها و روش‌هایی با عنوان تکنیک‌ روبرو می‌شویم. این تکنیک‌ها به ما کمک می‌کنند تا بهترین استفاده را از فرایند Business intelligence ببریم و بتوانیم در سریع‌ترین و بهینه‌ترین حالت، به خروجی دلخواه برسیم. در این مقاله قصد داریم با مهم‌ترین تکنیک‌های هوش تجاری آشنا شویم و وضعیت آن را در ایران بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی مهم‌ترین تکنیک‌های هوش تجاری

تکنیک هوش تجاری چیست؟

تکنیک‌های هوش تجاری، ابزارها، استراتژی‌ها و برنامه‌هایی هستند که کسب‌ و کارها برای جمع‌آوری، ادغام، تجزیه و تحلیل و تجسم اطلاعات از آن‌ها استفاده می‌کنند. این تکنیک‌ها با استفاده از قابلیت‌های تحلیل پیشگویانه، به تصمیم‌گیری بهتر و ایجاد مزیت‌های رقابتی کمک می‌کنند.

چرا به تکنیک‌های هوش تجاری نیاز داریم؟

تکنیک‌های BI با ارائه داده‌های دقیق به تصمیم‌گیری بهتر، کاهش اتکا به احساسات درونی و شهود و در نهایت به بهبود فرایندهای کسب و کار کمک می‌کند. استفاده از این تکنیک‌ها، به ما این قدرت را می‌دهد تا به خوبی از فرایندهای داخلی و خارجی سازمان مطلع شویم و بتوانیم اقدامات مناسب را با توجه به شرایط انجام دهیم.

همچنین تکنیک‌های هوش تجاری به شناسایی علت اصلی یک مشکل و پیش‌بینی چالش‌های پیش‌بینی نشده کمک می‌کنند. این فرایند با استفاده از حجم عظیمی از داده‌های تجاری، از تصمیمات کسب و کار پشتیبانی می‌کند و بینش‌های ارزشمندی را به ذی‌نفعان و تصمیم‌گیرندگان ارائه می‌دهد.

مهم‌ترین تکنیک‌های هوش تجاری

سه روش داده کاوی، انبار داده و تجسم داده، مهم‌ترین تکنیک‌های هوش تجاری هستند که تقریبا درصد زیادی از فرایندهای هوش تجاری را پوشش می‌دهند. روش‌های دیگری هم مانند تحلیل پیشگویانه، تحلیل آماری پیشرفته و … وجود دارند که بسته به نیاز کسب و کار می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

داده کاوی (Data Mining)

داده کاوی یا دیتا ماینینگ به فرایند استخراج الگو و بینش ارزشمند از داده‌های خام گفته می‌شود. این فرایند یک تکنیک رایج در هوش تجاری، به ویژه هنگام استخراج بینش از داده‌های تراکنش است. داده کاوی می‌تواند به شما در درک جنبه‌های مختلف کسب و کارتان کمک کند: از جمعیت شناسی مشتریان گرفته تا فروش محصولات و سنجش عملکرد کارکنان.

در کسب و کارهایی که هسته اصلی آن‌ها معاملات و تراکنش است، داده کاوی یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های هوش تجاری است که می‌تواند در شناسایی خطاهای عملیاتی و الگوهای رفتاری کاربران کمک کننده باشد.

انبار داده (Data Warehouse)

انبار داده تکنیکی است که داده‌های خام را از منابع مختلف از جمله حسگرها و دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) جمع‌آوری کرده و در یک پایگاه داده متمرکز ذخیره می‌کند. این پایگاه داده معمولا حول یک ساختار از پیش تعریف شده ساخته می‌شود و به شما امکان جستجو برای پیدا کردن اطلاعات لازم را می‌دهد.

شرکت‌هایی که حجم زیادی از داده را جمع‌آوری ‌می‌کنند، ممکن است از انبار داده استفاده کنند. این اطلاعات شامل داده شبکه‌های اجتماعی، سرویس‌دهنده اینترنت، داده کاربران و … است. انبارهای داده معمولا گسترده و مقیاس‌پذیر هستند و هدف اصلی آن‌ها، آماده نگه داشتن داده‌ها برای تجزیه و تحلیل بیشتر و استخراج بینش است.

تجسم داده (Data Visualization)

تجسم داده‌ها معمولا به معنای تبدیل داده و اطلاعات به نمودارها و جدول‌هایی است که درک آن‌ها آسان‌تر است. این تکنیک هوش تجاری، داده‌های خام را برای کاربران غیر فنی قابل دسترس‌تر می‌کند.

تجسم داده‌ها می‌تواند به شفاف کردن بینش در مورد تقریبا هر موضوعی، از فروش محصول گرفته تا عملکرد کارکنان کمک کند.

در صورت استفاده صحیح، تجسم داده می‌تواند داده‌های پیچیده و گیج کننده را به اطلاعاتی تبدیل کند که هضم آن‌ها آسان است. این ویژگی به ویژه برای مدیران اجرایی که هر روز با حجم زیادی از اطلاعات سروکار دارند، مفید خواهد بود.

هوش تجاری در ایران

در ایران هم تکنیک‌های هوش تجاری به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این تکنیک‌ها به ویژه در صنعت مالی (بورس و بازار سرمایه)، صنعت گردشگری، صنعت سلامت و … استفاده می‌شود. استارتاپ‌های حوزه سلامت با کمک داده‌های وسیع این حوزه، می‌توانند به الگوهایی برای پیش‌بینی بیماری‌های مختلف برسند.

در حوزه فناوری‌های مالی و فین‌تک هم، تجزیه و تحلیل داده‌های مالی و تراکنش‌ها می‌تواند بینش خوبی به سازمان‌های فعال در صنعت مالی ارائه دهد. یکی از شرکت‌های فین‌تک که از ظرفیت‌های هوش تجاری استفاده می‌کند، ویستا سامانه آسا است.

ویستا سامانه آسا

ویستا سامانه آسا یک شرکت توسعه فناوری‌های مالی است که به عنوان بخشی از گروه مالی آگاه فعالیت می‌کند. با توجه به اینکه بازارهای مالی یکی از پرحجم‌ترین بازارها در زمینه تراکنش‌های مالی هستند، استفاده از هوش تجاری در شرکت‌های فین‌تک می‌تواند زمینه‌ساز رشد زیادی در کسب و کار این شرکت‌ها باشد.

آسا نیز با استفاده از ظرفیت فنی خود، توانسته است با به‌کارگیری تیم هوش تجاری که از متخصصان حوزه‌های مختلف BI تشکیل شده است و با تحلیل داده‌های کسب و کار، به بینش خوبی در حوزه خود دست پیدا کند.

اگر تمایل دارید در تیم BI ویستا سامانه آسا مشغول شوید، می‌توانید در سایت این شرکت و صفحه «همکاری با آسا» رزومه خود را برای موقعیت‌های باز ارسال کنید.