پنج شخصیت مالی اصلی


مدیریت مالی شما مثل هر رفتار دیگری در زندگی‌تان براساس شخصیتتان رقم می‌خورد. آیا تاکنون فکر کرده‌اید چه رفتارهایی در قبال امور مالی از خود نشان می‌دهید و این رفتارها چه تأثیری بر جیبتان می‌گذارد؟ درک شخصیت مالی‌تان نخستین گامی است که باید برای پاسخ دادن به این سوال بردارید؛ این‌کار کمکتان می‌کند شیوه‌های خرج‌کردن، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری مناسبتان را شکل دهید.

پنج شخصیت مالی اصلی

در ادامه شخصیت‌های مالی مختلف را به شیوه‌های گوناگون سنجیده‌ایم و سپس راهکارهایی برای اصلاح رفتارهای مالی هر دسته‌ی شخصیتی پیشنهاد داده‌ایم. ممکن است یک فرد، بخش‌هایی از شخصیت‌های مختلف را در خود ببیند. نکته‌ی مهم این است که آن شخصیتی را پیدا کنید که بیشترین همخوانی را با رفتارهای شما دارد. شخصیت‌های اصلی از این قرارند: ولخرج‌ها، پس‌اندازکنندگان، خریدکنندگان، قرض‌گیر‌ها و سرمایه‌گذاران.

ولخرج‌ها

ولخرج‌ها عاشق ماشین، گجت‌های نوین و لباس‌های برنددار هستند. آن‌ها عادت به چانه‌زنی ندارند، شیک زندگی می‌کنند و همیشه می‌خواهند برجسته باشند. چنین شخصیتی اغلب به جدیدترین و بهترین گوشی همراه، بزرگ‌ترین تلویزیون و خانه‌ای زیبا علاقه دارد.

در چشم‌وهم‌چشمی‌های اجتماعی، این ولخرج‌ها هستند که همه‌ی چشم‌ها را به خود خیره می‌کنند. آن‌ها خیلی راحت پول خرج می‌کنند، از قرض‌کردن هیچ ابایی ندارند و اغلب در سرمایه‌گذاری‌هایشان ریسک‌های بزرگی را متقبل می‌شوند.

شاید یکی از مشهورترین افراد با این تیپ شخصیتی نیکلاس کیج باشد که با خریدهای بیش‌ازحد و غیرضروری زیر بار بدهی‌های بسیار سنگینی رفت.

پس‌اندازکنندگان

پس‌اندازکنندگان کاملاً برعکس ولخرج‌ها هستند. این‌ها کسانی‌اند که موقع خارج‌شدن از اتاق چراغ‌ها را خاموش می‌کنند، درِ یخچال را زود می‌بندند تا سرمایش بیرون نزند، فقط زمانی که ضروری باشد خرید می‌کنند و به‌ندرت پیش می‌آید برای خریدکردن پول قرض کنند. به‌طور کلی، هیچ‌وقت به کسی بدهکار نیستند و معمولاً از نگاه دیگران خسیس به‌شمار می‌آیند.

پس‌اندازکنندگان به مد روز و این‌جور چیزها علاقه‌ای ندارند و از خواندن اعداد و ارقام مربوط به سود بانکی‌شان از روی صورت‌حساب لذت بیشتری می‌برند تا به‌دست‌آوردن یا خریدن یک کالای جدید. آن‌ها ذاتاً محافظه‌کار هستند و از سرمایه‌گذاری‌های پُرریسک می‌پرهیزند.

خریدکنندگان

شخصیت‌های خریدکننده اغلب از خرج‌کردن پولشان احساس رضایت عمیقی کسب می‌کنند. نمی‌توانند جلوی پول‌ خرج ‌کردنشان را بگیرند، حتی اگر چیزی را بخرند که به آن نیازی ندارند. این افراد معمولاً از این عادت اعتیادمانندشان آگاهند و حتی نگران بدهی‌هایی هستند که برای خود به وجود آورده‌اند. آن‌ها همچنین همیشه دنبال معامله‌کردن هستند و از این کار لذت می‌برند.

شخصیت‌های خریدکننده در سرمایه‌گذاری‌هایشان گزینشی عمل می‌کنند. بعضی از این افراد به‌طور منظم در صندوق بازنشستگی سرمایه‌گذاری می‌کنند و حتی ممکن است قسمتی از سودهای غیرمنتظره‌ای را که عایدشان می‌شود به سرمایه‌گذاری تخصیص دهند. اما بعضی‌ها هم ورود به سرمایه‌گذاری را به آینده موکول می‌کنند.

قرض‌گیرها

شخصیت‌های قرض‌گیر برای جلب توجه پول خرج نمی‌کنند و برای سرگرمی و دل‌خوشی هم چیزی نمی‌خرند. خصوصیتشان این است که اصلاً زیاد درباره‌ی پولشان فکر نمی‌کنند و به همین دلیل حواسشان به خرج‌ها و اجناسی که می‌خرند نیست.

قرض‌گیرها اغلب مخارجشان بیشتر از درآمدشان است و وقتی از سرمایه‌گذاری غافل می‌شوند، زیر بار بدهی‌ها فرو می‌روند. همچنین غالباً فرصت سرمایه‌گذاری در صندوق بازنشستگی را از دست می‌دهند.

سرمایه‌گذاران

سرمایه‌گذاران لحظه‌به‌لحظه حواسشان به پولشان است. از موقعیت مالی خود به‌خوبی آگاهند و می‌کوشند از پولشان بیشترین بهره را ببرند.

سرمایه‌گذاران، با هر موقعیت مالی‌ای، اغلب به‌دنبال سرمایه‌گذاری‌های منفعلی هستند که با تولید سود کافی برای پرداخت همه‌ی قبض‌هایشان کفایت کند. همه‌ی حرکات این افراد حساب‌شده صورت می‌گیرد و سرمایه‌گذاری‌هایشان نشان‌دهنده‌ی مقدار ریسک‌پذیری‌ای است که برای رسیدن به اهدافشان نیاز دارند.

با توجه به شخصیت مالی چه تغییرهایی باید در رفتارهای مالی‌تان بدهید؟

بعد از این‌که مشخص کردید کدام‌یک از این گروه‌های شخصیتی بیش از بقیه با شما همخوانی دارد و رویکردتان در قبال پول چگونه است، وقت آن می‌رسد که ببینید برای استفاده‌ی بهینه از خصلت‌هایتان چه راه‌کارهایی پیش رویتان است.

ولخرج‌ها: کمتر خرید کنید، بیشتر پس‌انداز کنید

اگر از پول‌خرج‌کردن خوشتان می‌آید، به احتمال زیاد قصد دست‌کشیدن از این کار را ندارید؛ اما باید یادتان باشد در کنار خوشی‌های گذرا به منافع بلندمدت هم توجه کنید. قبل از این‌که کرورکرور پول بابت یک کالای گران‌قیمت یا مد روز بپردازید، از خودتان بپرسید این خرید تا یک سال آینده چه میزان تأثیر در زندگی‌تان خواهد داشت؛ اگر جواب این پرسش «نه چندان زیاد» بود، بی‌خیال خرید آن کالا شوید. با استفاده از این روش، می‌توانید مخارجتان را به کالاهایی محدود کنید که واقعاً به کارتان می‌آیند.

وقتی روی پس‌اندازکردن تمرکز می‌کنید، فرصت دیگری برای تصمیم‌گیری‌های بلندمدت به دست می‎آورید. به‌دنبال سودهای تدریجی و ثابت باشید، نه سناریوهای پرریسک و زودبازده. کاستن از زرق‌وبرق زندگی و روی‌آوردن به صرفه‌جویی می‌تواند چالشی جدی و حتی جذاب برای ولخرجان باشد.

پس‌اندازکنندگان: میانه‌رو عمل کنید

بنجامین فرانکلین، یکی از بنیان‌گذاران ایالات متحده‌ی آمریکا، در جایی پیشنهادِ «میانه‌روی در همه‌چیز» را داد. این توصیه‌ی خوبی به‌ویژه برای شخصیت‌های پس‌اندازکننده است. همه‌ی خوشی‌های زندگی را به‌خاطر پس‌اندازکردن چند تومان بیشتر از دست ندهید.

از روش‌های کارآمد پس‌انداز‌کردن استفاده کنید؛ چسبیدن به خرده‌پول‌ها کافی نیست. اگرچه کم کردن ریسک از اهداف اصلی هر سرمایه‌گذاری است، کم ‌کردن ریسک همزمان با افزایش بازده نکته‌ی اساسی دست‌یابی به موفقیت می‌باشد.

خریدکنندگان: پولی را که ندارید خرج نکنید

زیر بار بدهی نروید و سعی کنید قبل از خریدن هر چیزی خوب فکر کنید. بکوشید تمرکزتان را روی پس‌اندازکردن پول‌هایتان بگذارید. با اندیشه‌ی پشتِ برنامه‌های پس‌انداز موفقیت‌آمیز آشنا شوید و سعی کنید برخی از این اندیشه‌ها را در برنامه‌ی پس‌انداز خودتان اعمال نمایید. اگر پول‌خرج‌کردن‌هایتان برای پرکردن نداشته‌ها و جای خالی قسمت‌های دیگر زندگی‌تان است، ببینید این کمبودها چیستند و بکوشید آن‌ها را اصلاح کنید.

قرض‌گیرها: برای خودتان برنامه‌ی مالی بریزید و به سرمایه‌گذاری رو آورید

اگر از قرض‌گیرها هستید، باید تکلیف امور مالی‌تان را روشن کنید و برای سرمایه‌گذاری برنامه بریزید. احتمال دارد نتوانید به‌تنهایی این کار را انجام دهید، بنابراین کمک‌گرفتن می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد. انتخاب این‌که چه کسی در سرمایه‌گذاری‌هایتان شما را راهنمایی می‌کند گام بسیار مهمی است، پس مشاور سرمایه‌گذاری‌تان را با دقت تمام انتخاب کنید.

سرمایه‌گذاران: همین‌طور عالی ادامه دهید

به شما تبریک می‌گوییم! عملکرد شما در امور مالی فوق‌العاده است. همین‌طور پیش بروید و تلاش کنید همواره به دانشتان بیفزایید.

ممکن است نتوانید شخصیت مالی‌تان را به‌کلی تغییر دهید؛ اما می‌توانید آن را شناسایی کرده و روی برطرف‌کردن چالش‌های مالیِ برخاسته از آن کار کنید. مدیریت پول با خودشناسی سر و کار دارد؛ پس آگاه‌شدن از وضعیتتان به شما این امکان را می‌دهد که رفتارتان را برای رسیدن به اهداف مالی و هدف‌هایتان در زندگی اصلاح کنید.

preloader